Iklan EKSKLUSIF

Artikel TERKINI

Sunday 13 January 2013

ALAM Semesta adalah OTAK GERGASI!





Seluruh alam semesta ini adalah sebenarnya OTAK? Jika seluruh semesta ini otak, Bumi ibarat atom didalam sel dan kita ni sebenarnya sub partikel atom yang berada didalam sel?

Ide yang menyatakan kita berada didalam ‘Otak Gergasi’ bukanlah satu ide baru tetapi ianya telah menjadi bualan kebanyakkan pengkaji  Fizik.




Menurut kajian mereka, alam semesta berkembang sama seperti sel-sel neuron didalam otak manusia – rupa bentuk neuron didalam otak sama seperti galaksi di angkasa lepas.





ada perkara yang kebanyakkan daripada kita tidak tahu bagaimana seluruh alam ini berfungsi” kata Dimitri Krioukov salah seorang pengkaji di Universiti California San Diego.

Mereka mencipta sebuah model simulasi mengenai kejadian awal alam semesta raya ini setelah berlakunya letupan ‘big bang’ dengan melihat bagaimana partikel-partikel atom dan sub partikel atom berhubungkait antara satu sama lain daripada awal kejadian hingga sekarang.




Kajian ini bukannya bermaksud alam semesta ini sedang ‘berfikir’ tetapi ianya memberitahu kita bahawa apa yang berada dialam semesta(di luar diri) sama seperti apa yang ada didalam diri, malahan ianya juga berada didalam setiap makhluk dan kejadian cuma skala dan tempatnya  yang berbeza. 

– Dzoul Ezy


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Iklan Teks :

Telekung IMPORT Vietnam/Indonesia/Organza - KLIK

Anda mencari HOMESTAY di KELANTAN Pada Harga Ekonomi? - Klik

Ingin TERJEMAH Dokumen/Web/Produk Anda kepada bahasa Inggeris/Melayu/Korea? - Klik

Jawatan kosong: Pekerja Part-Time Di Perlukan

Artikel Popular Minggu Ini