Iklan EKSKLUSIF

Artikel TERKINI

Wednesday 20 June 2012

Misteri MUZIK boleh MEMBUNUH


" Getaran jiwa
Melanda hatiku
Tersusun nada
Irama dan lagu

...

Andai dipisah
Lagu dan irama
Lemah tiada berjiwa
Hampa "

Getaran Jiwa - Tan Sri P.Ramlee


Begitulah lirik lagu Getaran Jiwa yang ditulis oleh Allahyarham Tan Sri P.Ramlee. Memang benar lagu dan irama tidak dapat dipisahkan. Begitu juga dengan getaran. Setiap sesuatu itu mempunyai getaran tertentu -- perbuatan, emosi, fikiran, lukisan, tulisan kesemuanya mempunyai energi-energi yang membawa kepada 2 perkara ; Positif atau Negatif.

Dikalangan para pembaca mesti mempunyai lagu kegemaran. Tak jemu didengar walaupun lagu kegemaran diulang berkali-kali. Mengapa terjadi begitu? Kerana getaran pada lagu itu seiring atau dengan kata lain 'Synchronise' dengan getaran yang ada pada diri. Begitu juga dengan perkara yang lain, jika anda suka kepada kekasih anda, kerana getaran pada diri anda, sama dengan getaran pada diri kekasih anda.

Daripada perspektif saintifik, telah terbukti bahawa muzik boleh mendorong emosi kita kepada keadaan tertentu; seperti gembira, sedih, bersemangat, negatif, positif dan seterusnya.

Didalam kajian juga, muzik boleh mengurangkan stress, menguatkan memori dan ianya mampu memberi perubahan psikologi kepada para pendengar.



Muzik Meningkatkan Daya Ingatan


Apa yang ingin diceritakan oleh saya pada kali ini ialah tentang sejarah muzik yang telah membawa perubahan drastik kepada para pendengarnya. Mungkin anda tidak pernah mendengar seorang komposer yang bernama Seress Reszo berasal daripada Hungary. Pada tahun 1932 ketika dunia mengalami 'Great Depression' , beliau telah mencipta sebuah lagu yang berjudul Gloomy Sunday. Kisah lagu ini dicipta adalah kerana beliau berada didalam keadaan tertekan disebabkan perhubungan beliau dengan tunang mengalami kemusnahan.

Seress Reszo

Dipendekkan cerita, lagu ini mendapat sambutan hangat. Seorang pemuda di Budapest telah mendengar lagu ini dengan penuh penghayatan di sebuah cafe. Setelah selesai acara, pemuda itu pulang ke rumah menceritakan keadaannya yang pelik setelah mendengar lagu ini kepada keluarganya. Disebabkan beliau tidak tahan dengan keadaan yang aneh setelah mendengar lagu Gloomy Sunday, beliau telah membunuh diri.

Banyak lagi peristiwa bunuh diri berlaku setelah pendengar mendengar lagu Gloomy Sunday sehinggakan pihak stesen radio terpaksa mengharamkan lagu ini. Mungkin ada yang beranggapan pengaruh lagu ini hanya terhad dikalangan para remaja dan dewasa sahaja. Seorang vateran berumur 82 tahun telah membuat keputusan membunuh diri terjun daripada bangunan tingkat 7 di New York setelah selesai memainkan lagu ini dipianonya.


Gloomy Sunday menyebabkan ramai pendengar membunuh diri


Pada tahun 1968 komposer Gloomy Sunday Seress Reszo juga telah mengambil tindakan membunuh diri. Bekas tunangnya juga telah bertindak membunuh diri dengan disisinya sekeping kad yang tercatat  - Gloomy Sunday.

Menurut laporan, dianggarkan tidak kurang daripada 200 orang telah membunuh diri setelah mendengar lagu ini.

Setelah perang Dunia Kedua tamat, situasi tegang mulai reda sedikit demi sedikit, para pendengar sudah lupa tentang peristiwa ngeri lagu ini. Gloomy Sunday diperdengarkan semula kepada orang awam.


Gloomy Sunday


Walaubagaimanapun kisahnya, Gloomy Sunday merupakan salah satu bukti bahawa muzik mampu mendorong emosi anda kepada TINDAKAN tertentu. Didalam istilah psikologi ianya dipanggil 'Anchoring'. Berhati-hati dengan apa yang anda dengar, baca, kata, rasa kerana ianya mampu mempengaruhi EMOSI anda dan yang lain.


"Semakin kuat mempengaruhi EMOSI, semakin kuat ia mendorong kepada TINDAKAN"


Segalanya Akan kekal MISTERI Sekiranya Tidak Mengkaji.


Jika anda mempunyai lagu yang ingin dirakam dalam bentuk EP/LP hubungi BOM Productions kerana mereka mampu merealisasikan impian anda yang selama ini terpendam. Jangan persiakan bakat dan impian anda.



Hubungi Bom Productions



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Iklan Teks :

Telekung IMPORT Vietnam/Indonesia/Organza - KLIK

Anda mencari HOMESTAY di KELANTAN Pada Harga Ekonomi? - Klik

Ingin TERJEMAH Dokumen/Web/Produk Anda kepada bahasa Inggeris/Melayu/Korea? - Klik

Jawatan kosong: Pekerja Part-Time Di Perlukan

Artikel Popular Minggu Ini